Träning

Judo utövas i en träningslokal, som heter ”Dojo” på japanska. På judomattan (Tatami) tränar alla barfota och utan hårda föremål på kroppen eller på kläderna, dvs inga örhängen, halsband, knappar eller dragkedjor. Den första tiden som du tränar behöver du inte någon judodräkt utan det går bra med träningskläder som har långa ärmar och långa ben. Om du har långt hår är det bra om du sätter upp det med en mjuk snodd utan metall.

Judo tränas i blandade grupper, både killar och tjejer. Ofta är grupperna uppdelade i olika åldersgrupper och i olika färdighetsnivåer – som visas genom den färg på bältet som utövaren bär. När man börjar med judo så bär man ett vitt bälte.

När träningen börjar

Varje judoträning börjar alltid med att hela gruppen och tränaren gör en hälsning (“Rei”), för det mesta görs den sittande på knä men kan ibland göras stående. Träningen inleds sedan med någon form av uppvärmning, enkla inslag av gymnastik förekommer ibland och man tränar nästan alltid på judons fallteknik (“Ukemi”).

Under träningspasset så blandas olika moment av teknikträning både i stående på olika kast och i matta på olika fasthållningar, vändningar eller kontrollgrepp. Flera av övningarna har inte bara teknikträning som enda syfte utan kan också ha karaktären av styrke-, snabbhets-, koordination- eller uthållighetssträning. När man har tränat ett tag så brukar träningen även innehålla en del kampmoment (“Randori”) både i stående och i mattan.

Varje träning avslutas med en likadan hälsning som inledde träningspasset.

 

 

 

Delar av texten är hämtad från www.judo.se